D A N K B A A R - Reisverslag uit Mancha Khiri, Thailand van Christaan en Sandra - WaarBenJij.nu D A N K B A A R - Reisverslag uit Mancha Khiri, Thailand van Christaan en Sandra - WaarBenJij.nu

D A N K B A A R

Door: Christiaan en Sandra

Blijf op de hoogte en volg Christaan en Sandra

26 Juli 2018 | Thailand, Mancha Khiri

Hallo allemaal,

Nadat we zaterdag in Chatturat en Na Dun rondgelopen en geëvangeliseerd hebben zijn we zondag naar de kerk geweest. Bij Christiaan in Na Dun was het erg mooi om te zien dat er een vrouw in de kerk was die op zaterdag het Evangelie voor het eerst gehoord had. De kerk in Na Dun telt ongeveer 10 mensen. De dienst begon ongeveer om 10.00 met het zingen van 3 liederen die we ook in het Engels mee konden zingen. Daarna hebben we voor de gemeente het lied '10.000 reasons' gezongen. Dit lied heeft Ewoud voor ons uitgezocht omdat dit lied ook bekend is in het Thais dus dan wist de gemeente wat we zongen.

Na het zingen heeft Ewoud de brief voorgelezen die we als gemeente geschreven hebben. Ze vonden het heel mooi dat we dit als gemeente geschreven hadden en zeiden dat ze een brief terug zouden schrijven, maar dat kon wel een aantal weken duren. Vervolgens was er ruimte voor getuigenissen van gemeenteleden die vertelden wat ze meegemaakt hadden voordat ze tot geloof kwamen. Het waren verhalen waarin je duidelijk Gods leiding kon zien. Mensen maken hier veel wonderen mee als ze tot geloof komen. Na de getuigenissen legde Po'od (de leider van de kerk in Na Dun) het Evangelie uit aan de hand van een volksverhaal waar een christelijk element aan toegevoegd was. Daarna was het pauze (ong. 5 minuten om even wat te drinken). Na de pauze hebben we nog meer gezongen. Dit waren Thaise liederen, dus die konden we niet meezingen, maar het was wel mooi om te horen hoe de gemeenteleden God aanbaden. Toen de dienst afgelopen was hebben we samen met de gemeente gegeten. Dit is een gewoonte in veel gemeentes in Thailand. Zo hoeven de mensen niet snel naar huis om eten te gaan kopen of klaar te gaan maken maar kunnen ze met elkaar eten en de dag meer aan God wijden. Om 13.30 zijn we vertrokken naar Mancha Khiri om ons bij de groep van Sijmen en Annelies te voegen.

Sandra's groep mocht zondag bij een hele speciale gebeurtenis aanwezig zijn. Er werden namelijk 3 Kinderen van gemiddeld 8 jaar gedoopt maar er werd ook een vrouw van 45 gedoopt. We gingen met de hele gemeente (15 volwassenen en 20 kinderen) naar een meer vlakbij de lokale kerk. De voorganger (Kriko) vroeg aan alle vier mensen 3 vragen: 1: 'Wat houdt het in dat je Gods kind ben door Jezus Christus?, 2: 'Ben je bereid om Bijbel te lezen, te bidden en aanwezig te zijn in de kerk?', 3: 'Ben je bereid om het Evangelie te delen met anderen mensen die je ontmoet zodat Gods kerk groeit?'. Iedereen moest persoonlijk op deze vragen antwoorden wat het erg persoonlijk maakt. Daarna ging de voorganger met de 'oudste of ouderling' en 1 van de 4 personen het water in, tot de middel. Daar spraken ze een gebed uit en ging de persoon achterover, kopje onder. 'Met Christus begraven en weer opgestaan' werd zo heel duidelijk. God is groot, God gaat door in Isan, en er worden mensen toegevoegd aan de gemeente! Dank Hem daarvoor.

Maandag 23-7 zijn we met name bezig geweest met het voorbereiden van de Evangelisatie op dinsdag en woensdag op een middelbare school. De groep is verdeeld in 3 groepen. 1 Groep heeft een sportactiviteiten bedacht, 1 groep ging in het Engels een Bijbelverhaal vertellen en een christelijk lied aanleren en de 3e groep ging een appeltaart maken met de kinderen. De uitdaging was vooral om te bedenken hoe we de kinderen Engels gingen leren. De kinderen kunnen namelijk bijna geen Engels dus het moest heel basaal zijn. Het liedje was 'Jesus, I adore you' (Jezus, ik aanbid U).

Dinsdag zijn we 's middags naar de school toegegaan. We begonnen met een openingsspel, een soort stoelendans gecombineerd met het liedje 'hoofd, schouders, knie en teen' in het Engels. Het uitleggen bleek erg lastig dus we hebben hulp van Sijmen, Annelies en nog een zendingswerker inschakelt om te vertalen in het Thais. De kinderen waren erg enthousiast en deden leuk mee. Ze vonden het erg leuk om Engels te leren.

Woensdag verliep ongeveer op dezelfde manier, maar aan het eind van de middag hebben we de kinderen uitgenodigd om te komen eten bij een lokale christin. We wisten niet of ze zouden komen, maar uiteindelijk waren er zeker 20 kinderen en 15 tieners, Dank God dat hij onze gebeden verhoord. We hebben met deze kids op straat gespeeld en uiteindelijk hebben we nog christelijke liederen gezongen met deze kinderen. Twee meiden hebben het verhaal van de goede Herder op een plaats verteld en Sijmen vertaalde dit zodat de kids de betekenis ook hoorden.

We willen jullie bedanken voor alle gebeden. We hebben erg veel meegemaakt in de Thaise gemeentes en zijn hier erg dankbaar voor. We hopen jullie nog veel meer te vertellen als we weer terug in Nederland zijn.

Liefs vanuit Thailand,
Christiaan en Sandra

-- foto's volgen later met goede wifi --

• 26 Juli 2018 - 19:00

Riet Van Der Neut:

fijn om steeds wat te horen van jullie !
    goede terugreis weer naar Nederland
    toegewenst !
    liefs oma.

• 28 Juli 2018 - 10:07

Ruth :

Wow wat hebben jullie veel meegemaakt deze 2 weken.
    Jullie zetten zich zo erg in km in God's Koninkrijk te werken en wat mooi om dan te horen dat er mensen vaker het evangelie willen horen. Goede terugreis en Gods zegen in het verdere werk wat jullie in God's Koninkrijk willen doen.